پرسش بزرگ: درآمدها کجاست و چرا شفافسازی نمیشود؟
ارس آنلاین – پرونده ویژه:تامین مالی هزینه های جاری و عمرانی مدارس کشور از طریق کمک های مردمی در کشور تبدیل به عرف ناخوشایند شده است و مردم با درک این موضوع دیگر به پرداخت هزینه ثبت نام و کمک با عناوین دیگر عادت کرده اند.
اما در جایی که بخشی از مدارس آموزش و پرورش شهرستان جلفا در محدوده یک منطقه آزاد قرار دارد و همه ساله اعتبارات کلانی به هزینه های عمرانی آنها اختصاص می دهد مردم انتظار دیگری دارند.
موضوع آنجا حادتر می شود که افکار عمومی منابع درآمدی آموزش و پرورش شهرستان جلفا را با شهرستانهای دیگر مقایسه می کنند. جلفا جزو معدود شهرستانهایی است که آموزشوپرورش آن بهواسطه موقعیت اقتصادی منطقه آزاد، داراییهای درآمدزا در اختیار دارد.
بخشی از این منابع عبارتاند از:
- خانه فرهنگیان
- غذاخوری فرهنگیان
- نانوایی
- چندین واحد تجاری بزرگ در بهترین نقاط شهر
- اراضی وسیع بلااستفاده با امکان درآمدزایی بالا
به گفته افراد مطلع، اجارهبهای این واحدها سالانه مبالغ قابلتوجهی برای اداره آموزشوپرورش تولید میکند و در کنار اعتبارات عمرانی منطقه آزاد، میتواند این اداره را از اتکا به کمکهای خرد مردمی بینیاز کند.
اما مسئله همینجاست: نه گزارشی از نحوه هزینهکرد این منابع منتشر میشود، نه شفافیتی درباره رقم واقعی این درآمدها وجود دارد. - تبدیل مدارس هوشمند به مراکز اقامتی؛ نقض غرض در دل منطقه آزاد
گزارشها نشان میدهد بخشی از مدارس که با هزینههای منطقه آزاد تجهیز شدهاند، در ماههای پرترافیک گردشگری به مراکز اقامتی تبدیل میشوند؛ اقدامی که: - تجهیزات آموزشی و هوشمندسازی را در معرض آسیب قرار میدهد
- فضای مدرسه را از کارکرد آموزشی خارج میکند
- درآمدی تولید می کند که صرفا در آن مدرسه هزینه نمی شود.
این رفتار با استانداردهای مدیریت آموزشی تفاوت جدی دارد. اگر مدرسه به منبع درآمدی تبدیل شده، حداقل انتظار این است که این درآمد مستقیم برای رفع نیازهای همان مدرسه استفاده شود.
این وضعیت با اصول مدیریت دارایی های آموزش و پرورش سازگار نیست و سوال اینجاست چرا آموزش و پرورش در خصوص درآمدها و هزینه های خود از محل شهر جلفا که به واسطه ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد ارس انجام می شود شفاف سازی نمی کند؟
مردم جلفا یک سؤال روشن دارند
والدینی که در منطقه آزاد زندگی میکنند، هر روز شاهد سرمایهگذاریهای کلان اقتصادیاند.
اخبار بودجههای آموزشی منطقه آزاد را دنبال میکنند.
اما وقتی پایشان به مدرسه باز میشود با اینها مواجه میشوند:
- ناتوانی مدارس در تأمین حداقلهای اداری
- درخواست کمک های مردمی
- کمبود امکانات ساده آموزشی
این تضاد باعث شکلگیری پرسشی است که هزاران بار در گروههای محلی و جلسات اولیا و مربیان تکرار شده:
با وجود این همه منابع مالی، چرا وضعیت مدارس جلفا شبیه مناطق کمبرخوردار است؟
در نبود شفافسازی، شایعات گسترده شدهاند.
برخی ها بخاطر نبود اطلاعات مدعیاند بخشی از درآمدهای پایدار آموزشوپرورش جلفا به مرکز استان منتقل میشود.
صحّت این ادعا نه تأیید و نه تکذیب شده؛ همین خلأ اطلاعرسانی، فضا را مبهمتر میکند.
مطالبهی روشن: انتشار گزارش مالی سالانه
با توجه به اقدامات منطقه آزاد، داراییهای درآمدزا و سرمایهگذاریهای عمومی، مردم و رسانهها انتظار دارند اداره آموزشوپرورش جلفا گزارش رسمی درآمد–هزینه منتشر کند
حداقل مواردی که باید اعلام شود:
- مجموع درآمدهای پایدار واحدهای تجاری و خدماتی
- میزان و محل هزینهکرد این درآمدها در مدارس
- وضعیت داراییهای بیکار و برنامه درآمدزایی یا تبدیل آنها
- درآمدهای حاصل از واگذاری موقت مدارس در ایام گردشگری
- گزارش از اعتبارات منطقه آزاد
شفافیت در این سطح نه لطف است و نه امتیاز؛ حق مردم و الزام قانونی مدیریت عمومی است.// پایان گزارش//















https://shorturl.fm/qu9Zp
Great breakdown on tournament strategy-really hits the mark on in-the-moment decision-making. For those juggling poker and productivity, tools like the AI CRM Assistant can streamline workflows just as well as a solid game plan.
Thanks for the insightful breakdown! It’s refreshing to see platforms like AI Designer making cutting-edge tools accessible and organized for real-world use. Definitely a time-saver for professionals and creatives alike.
https://shorturl.fm/qNqNd
https://shorturl.fm/k6pZe
https://shorturl.fm/sSTQB
https://shorturl.fm/maAo8
https://shorturl.fm/q5RWf
https://shorturl.fm/Wf8z1
https://shorturl.fm/poVSv
https://shorturl.fm/0TS4Y
https://shorturl.fm/QdpIB
https://shorturl.fm/J3yvz
https://shorturl.fm/vUdzH